אחריות קבלן כוללת בתוכה אחריות על עבודות אינסטלציה מסוגים שונים. חוק המכר הקבלן ואחריותו חשמל ומידע על תקופת אחריות קבלן ומהי אחריות קבלן על איטום ? ישנה אחריות קבלן על השלד וישנה כמו גם אחריות קבלן נזילות. אחריות קבלן בניין חדש כוללת אחריות קבלן לחיפוי חיצוני. אחריות בדק בית היא לדאוג כי הקבלן יישא בתוצאות שתחת תחום האחריות שלו.
אחריות על עבודות אינסטלציה
אחריותו של הקבלן אינסטלציה
“מה עושים עם המים החמים? אין מספיק מים חמים למקלחות של כולם, בואו נזמין איזו חברת אינסטלציה טובה..” זה היה לשון הודעה נואשת בוואטספ של בניין בן שנתיים ביבנה. חבל. לו היו יודעים כי הקבלן אחראי אחריות מחייבת על צנרת המים במשך ארבע שנים מרגע המסירה, ולאחריהן עוד שלוש שנים של אחריות טעונת הוכחה.
דיירים רבים בבניינים משותפים אינם מודעים לתקופה בה הקבלן אחראי על חלקי הבניין השונים ומפספסים את זכותם לתיקונים. לעתים קורה שמושג ‘שנת בדק’ מבלבל את הדיירים הנוטים לראות בטעות את השנה הראשונה מזמן מסירת הבניין לדיירים, כפרק הזמן היחיד בו ניתן לפנות לקבלן בדרישה לתיקונים. למעשה אין מושג בחוק הנקרא ‘שנת בדק’. החוק מכיר בשתי תקופות אחריות בלבד: התקופה הראשונה היא ‘תקופת בדק’ והשניה היא ‘תקופת אחריות’.
תקופות האחריות על ליקויי הבנייה, כמו גם שאר התחיבויותיו כלפי הדיירים רוכשי הדירות – מפורטות ב’חוק מכר (דירות) התשל”ג 1973′ ובעדכון לחוק משנת 2011.
מהן למעשה תקופת האחריות ותקופת הבדק ומהם ההבדלים ביניהן?
אחריות קבלן לחיפוי חיצוני – כך למשל, על ליקויים ברכיבי אלומיניום ופלסטיק בבנין – התקופה של האחריות היא למהלך שנתיים. אולם חיפוי חוץ, שאמור להיות עמיד יותר והתנתקותו והתפוררתו עלולה לסכן את דיירי הבנין – אחריות הקבלן בתקופת הבדק היא למשך שבע שנים.
התקופה של האחריות קבועה בת שלוש שנים המתווספת לכל תקופת בדק ספציפית לגבי הליקוי הנדון. בתקופה זו האחריות שיש על הקבלן אינה חזקה ומחייבת כמו בתקופת הבדק. עתה, כאשר דיירים יעלו ליקויים שונים בבניין – יהיו הם אלו שיצטרכו להוכיח כי אכן הליקוי לא נגרם על ידי הדיירים כתוצאה מהשימוש בבניין.
‘שנת בדק’ אם כן, היא מושג פסיכולוגי בלבד הנמצא בשימוש הקבלנים בנסיונם לתחום את הדיירים לשנה אחת בלבד לדווח כל ממצאיהם לגבי הפגמים והתקלות בבניין. נדגיש כי ספירת הזמן שחלף בין תאריך מסירת הבניין לרשות הדיירים ועד לדווח על הליקוי – נעצרת ברגע שהדיירים דיווחו על הליקוי. משמע, גם אם הקבלן ידחה או יתמהמה עם ביצוע התיקון – האחריות לא תפחת בשל הזמן החולף.
אחריות קבלן שלד
להלן נפרט את תקופות הבדק לגבי ליקויי הבניה השונים בבנין. יש לשים לב כי אלו הן התקופות המעודכנות ומתאימות לבניינים שדירותיהם נרכשו החל מהתאריך 6.4.2011:
(1) ליקוי במוצרי מסגרות ונגרות, לרבות אלומיניום ופלסטיק – שנתיים;
(2) ליקוי בריצוף וחיפוי פנים לרבות שקיעות ושחיקה – שנתיים;
(3) כשל בתפקוד ובעמידות של מכונות ודוודים – שלוש שנים;
(4) ליקוי בפיתוח חצר, לרבות שקיעות, בין השאר של מרצפות בקומת קרקע, בחניות, במדרכות ובשבילים בשטח הבניין, וכן ליקויים במשטחים מחומרי גימור שונים – שלוש שנים; לעניין זה, “פיתוח חצר” – לרבות שבילים, משטחים, קירות, גדרות, רכיבים בנויים ומערכות, ובכלל זה מערכות מים, ביוב, ניקוז, חשמל, תאורה ותקשורת;
(5) כשל בתפקוד ובעמידות של מרכיבי מערכות הבידוד התרמי – שלוש שנים;
(6) כשל במערכות צנרת, לרבות מים, מערכת הסקה ומרזבים, דלוחין וביוב – ארבע שנים; לעניין זה, “כשל” – לרבות נזילות;
(7) כשל באיטום המבנה, לרבות בחללים תת-קרקעיים, בקירות, בתקרות ובגגות, לרבות גגות קלים עם סיכוך – ארבע שנים;
(8) סדקים ברוחב גדול מ-1.5 מ”מ ברכיבים לא נושאים – חמש שנים;
(9) התנתקות, התקלפות או התפוררות של חיפויי חוץ – שבע שנים;
(10) כל אי-התאמה אחרת שאינה אי-התאמה יסודית – שנה אחת.
בתוספת זו –
“כשל” – כישלון מלא או חלקי בתפקוד המוצר או המערכת;
“ליקוי” – ליקוי בתפקוד ובעמידות המוצר או המערכת, לרבות אי-שמירה על יציבות, שלמות, איכות ומראה, הן של כל מרכיב בנפרד והן של המכלול.
מידע על – חניון תת קרקעי
תקופת הבדק במגוון ליקויים – בכל הקשור לליקויי מסגרות, נגרות, חיפויי פנים וריצוף ישנה אחריות של שנתיים בעוד שמדובר על ליקויי ריצוף, חצר חצר כמו גדרות, ניקוזים או מערכת וכדומה ישנה אחריות שלוש שנים. על בעיות איטום, ביוב וצנרת ארבע שנים וחמש שנים על סדקים מסוג מסוים. האחריות הארוכה ביותר היא שבע שנים על התפוררות או בעיות בחיפוי עץ וכדומה.
בתקופה שלאחר תקופת הבדק הקבלן אחראי על התקלות שהתרחשו מתכנון שגוי, בין אם מדובר על שימוש בחומרים שאינו איכותי דיו או בכך שנעשתה עבודה שאינה מספיק איכותית. חובת ההוכחה היא על רוכש הדירה בכך שעליו להראות כי הליקוי אכן נגרם מכך וניתן לעשות זאת על ידי שירות של בדק בית. במידה ועברה תקופת האחריות יהיה על הקבלנים הרלוונטיים לטפל רק בליקויי אי יציבות או בכל הקשור אל הבטיחות של הבניין ואם ישנן בעיות בשלד או ביסוד הבניין או במידה ומדובר על בעיה שלא היה אפשרי לגלות אותה בשנים הראשונות לאחר הקניה.
איך להביא לטיפול הליקויים?
חשוב להוציא הודעה על המצב לקבלן ולבקש כי יתקן התקלה או הליקוי, חשוב לעשות את זה בטווח של שנה מהזמן בו נמסרה הדירה. חשוב לעשות זאת באופן מסודר ומפורט על ידי איתור ליקויים ודוח בדק בית. במידה והקבלן אינו לוקח את האחריות כמו שעליו לקחת על פי החוק, ישנה האפשרות לפנות אל רשם הקבלנים ולמעשה להגיש תלונה או תביעה במקרה הצורך. אל תוותרו ותישאו בהוצאות שאינן באחריות שלכם. על הקבלן לעמוד בתקן דירה חדשה כפי שמוגנת בחוק המכר אחריותו בעניין. ליקוי נוסף בקישור – ליקויי ריצוף